محمود ملازینل، مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراهها، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با تاکید بر این موضوع که عموما احداث آزادراهها با مشارکت بخش خصوصی انجام میشود، گفت: در سالهای دور عمده آزادراههای کشور با مشارکت و سرمایه گذاری بانکها احداث شدند و در سالهای بعد سرمایه گذاران بخش خصوصی و پیمانکاران به عنوان طرف مشارکت وارد سرمایه گذاری در بخش احداث آزادراهها شدند.
وی از کمرنگ شدن همکاری بخش خصوصی برای مشارکت در احداث آزادراه در سالهای اخیر خبر داد و عنوان کرد: به سبب تورم و افزایش چند برابری هزینههای ساخت، جذابیت طرحهای مشارکتی آزادراهی برای سرمایهگذاران بخش خصوصی کاهش یافته است و ساخت آزادراه به سبب هزینههای بسیار بالا آنگونه که باید برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست؛ چراکه توازن هزینه و درآمد سرمایهگذاری در آزادراه را بههم ریخته است و با توجه به هزینههای بسیار بالا ساخت آن نمیتوان صرفا با اخذ عوارض از وسایل نقلیه سرمایه صرف شده در ساخت را مستهلک کرد و ناگزیر برای جذب سرمایه گذار باید مشوقهای دیگر برای بخش خصوصی تعریف کرد.
مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراهها با اشاره به اینکه امروز ساخت آزادراه به سرمایه هنگفتی نیاز دارد، اظهار کرد: برای جذب سرمایهگذار بخش خصوصی نیاز به مشوقهای جدید داریم، به طوری که درآمد حاصل از آزادراه فقط اخذ عوارض از وسایل نقلیه نباشد و باید بستههایی به عنوان مشوق سرمایهگذاری تعریف کنیم و سرمایهگذار را به طور شفاف و کامل از مالیات معاف کنیم تا سرمایهگذاران برای همکاری رغبت نشان دهند.
ملازینل در خصوص آخرین شرایط ساخت آزادراه تهران-شمال نیز گفت: خوشبین هستیم امسال یک باند از منطقه دو این آزادراه را افتتاح کنیم؛ در این راستا تونل البرز به طول ۶.۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد و امیدواریم یک باند از منطقه دو تا پایان سال به افتتاح برسد.
مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراهها خاطرنشان کرد: این پروژه تا پایان سال جاری حدود چهارهزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۵۰ درصد آن برعهده دولت و ۵۰ درصد دیگر با بنیاد مستضعفان است و باند دیگر انشاءالله تا تابستان سال ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد.